Sterk derde kwartaal voor Adidas


Sterk derde kwartaal voor Adidas
 10/11/2011
 Door Yoni Van Looveren
Gepubliceerd in Mode

 

 





 Sportkledingfabrikant Adidas heeft er een sterk derde kwartaal opzitten. De groei vertraagde dan wel ten opzichte van het vorige kwartaal, maar de operationele winst oversteeg de verwachtingen van analisten.

Opmars in China

De totale omzet van het Duitse sportbedrijf groeide in het derde kwartaal met 8,7 procent naar 5,677 miljard euro. Bij gelijke wisselkoersen was er sprake van een omzetgroei van 12 procent. Dat is wel minder dan de helft van de groei in het tweede kwartaal, toen de omzet er met 20 procent op vooruit ging.

De grootste sprong maakt Adidas in China, waar de omzet met 23,1 procent de hoogte in schoot. Ook in Noord-Amerika wist het Duitse merk met 18,5 procent te groeien. In West-Europa was de omzetgroei met 6,3 procent een stuk kleiner. Niet overal waren er positieve resultaten. In Rusland tuimelde de omzet met 11,1 procent naar beneden, terwijl ook in Japan de omzet met 8,2 procent daalde. Voor wisselkoerseffecten ging de omzet in Japan er wel met 2,7 procent op vooruit.

Sterke prestatie e-commerce

Kijken we naar de verschillende merken binnen Adidas, dan was er bij het merk Adidas een positieve evolutie van 9,7 procent ten opzichte van een jaar eerder. Bij Reebok daalde de omzet dan weer met 1,6 procent. E-commerce blijft een belangrijke groeifactor, want daar steeg de omzet met 39 procent.

Ondanks de ietwat teleurstellende groei wist Adidas de marges in het derde kwartaal op te drijven, waardoor de operationele winst met 34,6 procent groeide naar 795 miljoen euro. Ook de nettowinst maakte een sprong van 36,1 procent naar 527 miljoen euro.

“De strategische groeiregio’s van het bedrijf – Noord-Amerika, China en e-commerce – waren opnieuw de stuwende krachten van onze sterke prestatie in het derde kwartaal. We zijn vooral tevreden over de kwaliteit van onze groei, wat zich toont in de uitzonderlijke verbetering van de winstgevendheid in het derde kwartaal”, zegt CEO Kasper Rorsted

Reacties

Populaire posts