Winst meer dan verdubbeld bij Uniqlo
- 12/10/2017
- Door Yoni Van Looveren
- Gepubliceerd in Mode
Het Japanse Uniqlo heeft
in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging
er nochtans maar met iets meer dan 4 procent op vooruit. De modeketen
verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in
Japan.
De kleinere omzetgroei was vooral te wijten aan de mindere vooruitgang op thuismarkt Japan, waar de omzet er met slechts 1,4 procent op vooruitging. De internationale verkoop ging er dan weer met 8,1 procent op vooruit, gestuwd door de zwakkere positie van de Japanse yen. Buiten Japan verdubbelde de operationele winst bijna. Vooral in Zuidoost-Azië en Oceanië waren de prestaties bijzonder sterk.
In de Verenigde Staten maakte Uniqlo nog steeds verlies, maar het verlies daalde wel met de helft ten opzichte van een jaar eerder. In Europa daalde de winst licht vanwege de opening van 20 nieuwe winkels en de kosten die daarmee gepaard gingen.
Slabakkende thuismarkt
De totale omzet van Uniqlo steeg in het voorbije boekjaar met 4,2 procent naar 1,86 biljoen yen (13,9 miljard euro). Daarbij steeg de winst met maar liefst 148 procent naar 119 miljard yen (8,9 miljoen euro), vooral dankzij enkele kostenbesparende maatregelen.De kleinere omzetgroei was vooral te wijten aan de mindere vooruitgang op thuismarkt Japan, waar de omzet er met slechts 1,4 procent op vooruitging. De internationale verkoop ging er dan weer met 8,1 procent op vooruit, gestuwd door de zwakkere positie van de Japanse yen. Buiten Japan verdubbelde de operationele winst bijna. Vooral in Zuidoost-Azië en Oceanië waren de prestaties bijzonder sterk.
In de Verenigde Staten maakte Uniqlo nog steeds verlies, maar het verlies daalde wel met de helft ten opzichte van een jaar eerder. In Europa daalde de winst licht vanwege de opening van 20 nieuwe winkels en de kosten die daarmee gepaard gingen.
Reacties
Een reactie posten